Arriving and more - Reisverslag uit Sydney, Australië van Bram Liezen - WaarBenJij.nu Arriving and more - Reisverslag uit Sydney, Australië van Bram Liezen - WaarBenJij.nu

Arriving and more

Door: Bram Liezen

Blijf op de hoogte en volg Bram

02 Oktober 2016 | Australië, Sydney

Arriving and more...

De vlucht

Nadat we afscheid van familie en vrienden hebben genomen, onze backpacks strak in het plastic hebben laten sealen, maar richting de douane en door naar de gates gelopen. Ging allemaal vlekkeloos totdat we vertelden dat ik nog een powerbank, en Isa en Yannick een aansteker in de tas hadden zitten. Dat moest er dus uit, backpack dus voor niets laten sealen... haha, maar goed. Wat maakt het uit? Want wij gaan down under!
Bij de gate stond ik versteld hoe groot het vliegtuig was dat al klaar stond. De airbus A380, een van de grootste passagiersvliegtuigen gingen we binnen. Super strak en vol met luxe! Prima beenruimte, dus een prima vlucht gehad naar Dubai. Vanaf hier stapten we over in een ander vliegtuig. Ik zat direct achter buisiness class en had hier zeeën aan beenruimte. Vanaf Dubai relaxed naar Bangkok gevlogen, waarbij we een uur vertraging opliepen. Vervolgens vanaf Bangkok naar Sydney. Aangekomen in Sydney rond 9 uur ’s ochtends en... tja... het regende. Het TV-programma Border Security was ook op het vliegveld aanwezig, blij dat ik ze niet gezien heb. Gelukkig was het droog toen we met onze backpacks naar buiten liepen. Meteen viel te merken hoe relaxed de mensen zijn in Australië. De houding van ‘het komt wel goed’, de behulpzaamheid en de mooie stad Sydney zorgde meteen voor een warm welkom.

Arrived

Eenmaal in het hostel kon ik direct inchecken. Ik zat op een 6 persoons ‘dorm’ gedeeld met allemaal Duitsers en een Engelsman. Even lekker gedoucht, want na 2 dagen in het vliegtuig begin je toch jezelf wel te ruiken, haha. Om de jetleg zo min mogelijk aan het woord te laten komen, maar wat gedaan met de dag. Zo ging ik opzoek naar de dichtsbijzijnde 7eleven om hier water te kopen en de omgeving wat verkend. Later in de middag zijn we richting de bank gegaan om de Australische bankpas op te halen. Daarna richting Chinatown gelopen en vervolgens naar Darling Harbour. Toch handig om 2 maanden terug op vakantie te zijn geweest in Thailand. We kwamen een goedkoop Thais-restaurant tegen en op de gok maar Panang besteld. Heerlijk gegeten en gedronken voor slechts $7,50 (circa 5,50 euro. Enorm goedkoop voor Sydney!). ’S avonds nog even mee gedaan aan een pool-competitie en vervolgens naar bed.

De eerste dagen.
De tweede dag in Sydney werden we om 9 uur in de lobby verwacht om mee te gaan naar het kantoor van Work and Travel Company. Hier hebben we allerlei informatie gekregen over werken en reizen en de eerste dingetje geregeld om te kunnen werken. Na een aantal presentaties en verschillende mensen aan het woord, kregen we een presentatie over een surfcamp. Iets wat ik sowieso nog wil doen in Australië: surfen. De man vertelde heel enthousiast dat er aanstaande maandag (3 oktober) surfcursus is. En omdat er 14 plekken leeg waren die dezelfde dag nog ‘verkocht’ moesten worden kon hij 100 dollar korting geven. Ik had aankomende week nog niks gepland, dus ik hoefde maar even te denken en besloten om het gewoon te doen! Ik ga dus morgen (3 oktober) 5 dagen lang op surfcamp. Surfen moet je toch hebben geleerd als je in Australië bent geweest?! De rest van die dag gewandeld richting Harbour Bridge en het Opera House, de standaard toeristische sightseeing zegmaar. Het Opera House en de brug waren erg indrukwekkend, het was zelfs mogelijk om er bovenlangs de brug te lopen, wat ook mensen deden. Vervolgens omdat het toch wel heel indrukwekkend was om daar te zitten, een terassje geplakt bij het Opera House, enorm genoten van een biertje van ‘slechts 10 dollar’. Inmiddels was het avond en onderweg iets gegeten. ’s Avonds even gekeken bij de bar die onder het hostel zit, de ‘sidebar’, een leuke bar met al iets betere prijzen (in happy hour, 5 dollar voor een biertje). Uitgebreid op stap gaan zit er dus niet in, hoewel het met minder hier ook super gezellig is.

De zaterdag was een mooie dag met een lekkere temperatuur, zo’n 23/24 graden. Na even wat dingen geregeld te hebben, zijn we met de trein en vervolgens met de bus naar Bondi Beach geweest. Een van de bekendste stranden van Sydney. Erg mooi strand, en leuke golfjes. Hier de eerste surfers in Australië gezien, het begon toch wel al te kriebelen. Water was wel enorm koud, dus dat beloofd nog wat te worden maandag, haha. Een heerlijk middagje op het strand dus. De terugweg zijn we uit de trein gestapt op Kings Cross, de uitgaansspot van Sydney. Hier gedineert, wat rond gelopen, en vervolgens teruggelopen richting het Hostel, omdat daar bij de sidebar ook vanalles leuks aan de gang moest zijn. Hier kwamen we aan de praat met een Nederlander, een Fries. Gezellige avond gehad. Hij vertelde dat hij morgen (vandaag dus) naar een auto ging kijken. Wij zouden dan met hem mee gaan, leek ons wel leuk. Ten slotte kom je met meer man intimiderender over... toch? Ook bleek hij Nederlands kampioen pannenkoeken bakken te zijn geweest, hebben wij even mazzel, weten we ook meteen wat we de zondagavond gaan eten. 

De zondag, vandaag, kwam ik tijdens het ontbijten die Frieze jongen weer tegen. Yannick en Isa gaven nog geen gehoor, dus maar met hem wat rondgelopen door de buurt. Voor het eerst in m’n leven zonnebrand gekocht, want dat raden ze hier wel echt aan. Dus meteen maar factor 50 gekocht aangezien er mooi weer en een surfccamp aan zit te komen. De middag zijn we met z’n allen naar een ander strand geweest: Coogee beach, ook een enorm mooi strand, maar kleiner dan Bondi. Ook door het mooiere weer van vandaag was het extreem druk. Er hing echt een enorm relaxte en gezellige sfeer. Ook vandaag was het water nog koud, dus ook tot niet verder dan de enkels het water in geweest. Dit gaat echt nog wat worden morgen op surfcamp... haha. Na een middagje heerlijk aan zee, de bus van Coogee weer terug naar Central genomen. De belofte stond nog steeds: Wij gaan pannenkoeken eten. De boodschappen hiervoor maar even gescoort en de chef z’n werk laten doen. Toch nog even meegeholpen met het bakken aangezien het al vrij laat voor diner was. De pannenkoeken waren enorm lekker, dus heb dit verslag met een heerlijke volle maag kunnen typen, haha.

Voor wat ik nu weet:

Morgen, maandag (3 oktober) tot en met vrijdag (7 oktober) ga ik op surfcamp bij Seven Mile Beach. Overnachtingen, de lessen, materiaal en all you can eat and drink (behalve alcoholische dranken) is inclusief. Ik heb er enorm veel zin in!
Het weekend na surfcamp zit ik nog een weekendje in Sydney. Vervolgens ga ik zondag 9 oktober naar Tamworth. Hier krijg ik ergens op een boerderij een ‘Outback course’, om alle kneepjes uit het vak te leren. Dit als hulp om hier aan het werk te komen.

Alle foto’s die ik hierbij heb gezet horen bij het bovenstaande verslag.

Enjoy it!

Hier is het ongeveer 12 uur, dus...

G’night mates.

• 02 Oktober 2016 - 16:12

Ome Roelof En Tata:

Nou wij zijn helemaal niet jaloers hoor. Hier een regenachtige dag. en ook niet warm. We zijn naar de bioscoop geweest. met zijn zessen in de hele bios. haha. Doe je best met surfen. en veel plezier.
    gr. Roelof , Aoi Tata

• 02 Oktober 2016 - 21:43

Gerty:

Mooi verhaal. Ik ben wel jaloers hoor. Geniet volgende week van het surfen, maar doe wel voorzichtig. xxxxxx mama

• 02 Oktober 2016 - 22:41

Erna:

Ziet er allemaal te gek uit. Veel plezier volgende week met je surfkamp. Groetjes uit Huizen

• 03 Oktober 2016 - 07:54

Wim & Diana:

The adventure has begun oftewel... de kop is eraf! Dit was alvast een goed begin. Veel plezier met surfen. We duimen voor je dat het zonnetjes lekker zal schijnen. Mooie foto's by the way.

Groetjes uit Meppel van Wim & Diana.

Verslag uit: Australië, Sydney

Tussenjaar: Backpacken in Australië en Azië.

In mijn laatste jaar VWO heb ik besloten het studeren een jaartje uit te stellen: Ik heb gekozen voor een tussenjaar.

Sinds de eindexamens ben ik veel aan het werk geweest om een prachtige reis te kunnen bekostigen. Ik wil namelijk graag gaan werken en reizen in Australië en vervolgens door middel van een stopover nog een periode backpacken in Azië.

Wat ik weet is het volgende:
- 27 september om 21:50 vlieg ik richting Sydney, met een overstap in Dubai en een stopover in Bangkok.
- Ik kom dus aan in Sydney en wil hier ruim een week verblijven om hierna een 'Outback-course' te volgen, vanzelfsprekend in de Outback van Australië.
- Na deze course ga ik op zoek naar werk, het liefst in de agrarische sector. Het werk wil ik een aantal weken tot 1 à 2 maand doen, om vervolgens van het verdiende geld weer verder te kunnen reizen.
- Na een bepaalde periode (rond het voorjaar in Nederland) hoop ik een mooi stuk van Australië gezien te hebben. De laatste maand in Australië zou ik willen werken om zo zonder financiële problemen de reis af te kunnen sluiten met backpacken in Azië.
- Vanaf Syndey vlieg ik naar Bangkok. Vanaf Bangkok moet ik op eigen houtje naar Singapore reizen om vanaf hier naar Nederland te vliegen.

Ik heb er erg veel zin in! :)