The weekends off - Reisverslag uit Cairns, Australië van Bram Liezen - WaarBenJij.nu The weekends off - Reisverslag uit Cairns, Australië van Bram Liezen - WaarBenJij.nu

The weekends off

Door: Bram Liezen

Blijf op de hoogte en volg Bram

26 November 2016 | Australië, Cairns

Verslag 4: Waterfalls, work, more waterfalls, work and crocodiles

Het laatste verslag is alweer 5 weken geleden. Tijd voor een nieuwe. Hoewel ik eigenlijk niet heel veel bijzonders beleef, omdat ik nog steeds werk op de mangofarm, probeer ik in de weekenden zoveel mogelijk leuke dingen rondom hier te doen.

Het weekend van 5 en 6 november:
We hadden ingedachte om dit weekend enkele watervallen te bezoeken omdat er hier in deze omgeving erg veel te vinden zijn, we hadden waterval-weekend. Ronda, de vrouw die ook werkt op de mangofarm, raadde ons aan om een kijkje te nemen bij Davies Creek Falls. We zouden er kunnen zwemmen en het moest een erg hoge waterval zijn. Dat beloofde dus veel goeds. Op de zaterdagmorgen zijn we dus richting Davies Creek Falls gegaan. De laatste 6 kilometer was onverhard, maar moest volgens het internet goed te doen zijn met ‘normale’ auto’s. Nou niet dus, want het was een heel gehobbel om er te komen haha. Maar het was het waard. Het was er erg rustig en aan de top van de waterval kon gezwommen worden. Het was er heel relaxed. Er waren nog een aantal andere mensen die daar ook zwommen en genoten van het goede weer. Want ja, het is hier elke dag rond de 35 graden. Na een poos rond gehangen te hebben bij Davies Creek, hadden we nog vrijwel de hele middag over om andere dingen te doen. We besloten naar Cairns te gaan, om daar een kijkje te nemen bij de lagoon. Het grote zwembad, waar iedereen gratis kan zwemmen, omdat het in zee niet mogelijk is. Ook wilde ik me alvast wat laten informeren over het afreizen van de Oostkust, dus ging ik nog even enkele reisbureau’s bijlangs. Een reis van circa 30 dagen gaat minstens 2000 dollar kosten. Maar dan zitten er wel allerlei leuke dingen bij in, zoals scuba duiken, boottochten naar eilanden en veel meer. Dat staat in mijn planning voor midden januari, wanneer ik het werk hier heb afgerond. Omdat het inmiddels al wat laat was, besloten we maar te overnachten in een hostel in Cairns. We hadden van een reisbureau nog kortingsbonnen gekregen voor een diner. 9 dollar voor een steak, inclusief een biertje. Dat klonk natuurlijk goed. En het was ook goed haha. Na het diner hadden we bij een slijterij Chang-bier gekocht en gingen we terug naar het hostel. Op een groot balkon zat een grote groep, drankspellen te spelen. Ze nodigden ons meteen uit om mee te doen, dus voor we het wisten zaten we al drankspellen te spelen in het hostel. Het bier was dus sneller op dan gepland. Tijd om de stad in te gaan en het nachtleven van Cairns te bewonderen. Een Nederlander en een Belg hadden in de planning om de volgende dag naar een waterval te gaan, maar wisten nog niet hoe. Wij hadden het zelfde idee, dus besloten we met z’n vieren te gaan. Eenmaal in het centrum, wat niet ver lopen was, gingen we eerst met de hele groep naar een kroeg, daarna naar een club. In de kroeg kwam ik nog het meisje tegen dat naast me zat in het vliegtuig naar Australië, heel toevallig.

De zondag hadden we om half één afgesproken om richting de waterval te gaan. We gingen naar de Josephine falls. Een waterval die erg toeristisch moet zijn, vanwege het ‘rocksliding, rotsglijden’, dat daar mogelijk is. Ik kon niet wachten om die kant op te gaan. Omdat we voor 10 uur uit moesten checken, eerst nog even een duik in de lagoon genomen. De waterval was een uur rijden vanaf Cairns. Eenmaal daar aangekomen stonden er inderdaad al veel auto’s geparkeerd. Nog een stukje lopen door het bos, en daar was de waterval. Niet zo’n hoge waterval als die van Davies Creek, maar wel een hele mooie. De waterval bestond uit meerdere etages, om het zo maar even te noemen. Daarom was het rotsglijden ook mogelijk. Na een middagje daar rondgehanden te hebben, en geluncht te hebben boven op een grote rots in het midden van het water, gingen we weer terug richting Cairns. Onderweg kwamen we een bordje tegen met daarop ‘The Boulders’, daar dus ook even een kijkje genomen, wat erg mooi was. Daar zaten grote ronde rotsen, tot wel 5 meter hoog in het midden van het water. Eenmaal terug in Cairns, doorgereisd naar Mareeba, want de volgende dag moesten we weer werken.

De werkweek was warm. In het begin van de week was het rond de 35 graden. Maar de laatste 2 dagen, de donderdag en de vrijdag was het beide dagen op z’n warmst 40 graden plus. Dat is erg warm om in te werken. Maar goed, het weekend stond weer voor de deur, dus tijd voor nieuwe leuke dingen.

Ook dit weekend gingen we op de zaterdag weer richting Cairns. Hier zijn tenslotte de leuke dingen te beleven. Ik besloot it weekend gewoon te overnachten in de accomodatie in Mareeba. Eenmaal aangekomen in Cairns zaterdagmorgen met het idee om bij de lagoon (het zwembad) te chillen, kwam Morten op het internet een kortingsbon tegen om te gaan ziplinen in Cairns (met een kabelbaan, van de berg af). Het ziplinen geboekt, en daar naartoe gereden. Het was op een berg tegenover het vliegveld. We werden op een onmogelijk weggetje met een buggy naar boven gebracht, wat al een hele belevenis was. Vervolgens was het uitzicht echt waanzinnig. Ik keek uit op het vliegveld, de zee, met in de verte Cairns. Eenmaal vastgekoppeld aan de kabel konden we gaan naar beneden gaan. Een snelheid tot 80 km/h. Het was kort, maar erg gaaf.
We hadden nog bijna de hele middag over, en kregen van iemand anders de tip om naar Freshwater Creek te gaan. Dat was maar een klein stukje rijden. Het was een riviertje, met een erg diep stuk erin. Vanaf daar konden we met een grote hangschommel het water insrpingen, of via boven. Dat was erg gaaf. Daar de middag doorgebracht. Vervolgens gegeten bij een Thais restaurant in Cairns. Inmiddels was het avond en tijd om terug te gaan naar de accomodatie.

Op zondag gingen we op advies van Ronda naar de Malanda falls, de Milla Milla falls en naar de Mamu Skywalk. We vertrokken vrij vroeg omdat we een druk programma zouden gaan hebben en het was nog een eindje rijden. Als eerste kwamen we aan bij de Malanda falls, de waterval op zichzelf was niet heel bijzonder. Maar wat bijzonder was is dat beneden bij de waterval met beton een soort zwembad was gemaakt, met een egale bodem en verschillende diepten. Het zag er bijzonder uit: een stuk natuur met een zwembad eraan vast. Hier hadden we even een kijkje genomen en vervolgens gingen we verder naar de volgende waterval: De Milla Milla falls. Deze waterval was wel heel indrukwekkend. Het was een erg hoge waterval, waarbij mensen zwommen en achter de waterval zaten. Voordat ik het water in ging, nam ik een kijkje bij een beekje naast de waterval omdat daar allemaal mensen stonden. Bleek dat er een aantal schildpadden op een boomstam zaten. Dat was wel even gaaf om in het wild te zien. Snel het erg koude water ingedoken en naar de waterval gezwommen. Het was echt gaaf om achter de waterval te zitten. Toen we richting de Milla Milla waterval reden zagen een bordje met ‘waterfall circuit’, met nog twee andere watervallen vlakbij. En omdat we nog geen genoeg hadden van al die watervallen, daar ook nog even een kijkje genomen. Dat waren zeker twee mooie watervallen. Vervolgens gingen we richting de Mamu Skywalk. Eenmaal daar aangekomen volgenden we een pad door het regenwoud naar een soort van grote loopbrug over het regenwoud. De loopbrug was in het totaal 600 meter lang. Het was gemaakt op de plaats waar een storm een spoor achterliet in het regenwoud, zodat er geen regenwoud gekapt hoefde te worden. Het was erg mooi om te zien hoe het regenwoud er van boven uitziet, want normaal zou je nooit van de paden af moeten gaan. Omdat er bijvoorbeeld hier in het noorden van Australië ook krokodillen voorkomen. Na een wandeling boven het regenwoud zijn we weer in de auto gestapt en terug gegaan naar de accomodatie. Dat was het weekend alweer. Een werkweek staat weer voor de boeg. Dan hebben we mooi de tijd om te bedenken wat we het volgende weekend zouden kunnen doen.
De werkweek was qua temperatuur erg fijn, het was het grootste deel van de week rond de 30 graden. Er was wat meer wind en wat meer bewolking. Betere omstandigheden dan 40 graden. De week vloog dan ook om. Deze week besloten we om op zaterdag richting Cairns te gaan, hier te relaxen bij de lagoon, om vervolgens op zondag richting Port Douglas te gaan. We hadden een riviertocht geboekt op de Daintree River, om hier hopelijk enkele krokodillen te spotten.

De zaterdag zijn we dus weer richting Cairns gegaan. Overal aan zee bij Cairns staan openbare gasbbq’s, waar iedereen gebruik van mag maken. We hadden een kipschnitzel meegenomen en deze gebakken op de bbq. Tijdens het bbqen hadden we wat mensen ontmoet waarmee we de rest van de middag bij de lagoon hebben gezeten. Wat gezwommen, wat gerelaxed op het gras. Dat relaxen is zeker geen probleem, het weer is goed, er is live muziek op de achtergrond en het is gezellig. Aan het einde van de middag zijn we richting Port Douglas gereden. Hier hadden we een hostel geboekt omdat het op de route naar de Daintree river ligt. De Wi-Fi in het hostel was goed en gratis. Een mooie gelegenheid dus om even te skypen met de familie.

De zondag wouden we nog een lunch kopen bij de supermarkt, toen we zagen dat er een grote markt in een park aan zee was. Daar ook nog even een kijkje genomen. Er was zelfs nog een Nederlander met een poffertjeskraam. Vervolgens zijn we verder gegaan richting de Daintree river. Dat was nog een ruim half uur rijden. Eenmaal bij de plek aangekomen waar we op de boot zouden stappen, bleek dat we nog anderhalf uur te vroeg waren. Daintree village ligt dichtbij. Daar naartoe gereden en daar even rondgekeken voordat we de boot op gingen. Eenmaal terug konden we al snel richting de boot lopen. De gids, Bruce, was een echte natuurliefhebber en kon veel vertellen over de soorten bomen en vogels langs de rivier. Best interessant. Maar we kwamen natuurlijk voor maar één ding: de krokodillen. Het getij was hoog, dat betekent dus dat de zandbanken in de rivier onder water staan, en dat veel krokodille niet te zien zijn. We hadden toch nog wat geluk, want de kop van een krokodil was zichtbaar. Het was lastig te zien. Maar ik kan nu wel zeggen dat ik een krokodil in het wild heb gezien. Kan ik dat weer afspreken van m’n bucketlist. Haha.

Deze week erop weer gewerkt, en momenteel zijn we weer in Cairns. Het is nu zaterdag. Vandaag heb ik een pakket voor de oostkust geboekt. Ga hier eindjanuari aan beginnen. Ook heb ik vandaag een nieuwe backpack gekocht, eentje die wat comfortabeler en kleiner is dan mijn huidige.
Morgen gaan we naar Hartley’s krokodillen farm, omdat het krokodillen spotten vorige week toch niet zo’n succes is. Morgen gaan we de krokodillen gegarandeerd zien. Heb er zin in.

• 26 November 2016 - 12:11

Mar Harms:

Bram de weekendavonturen vormen een goeie compensatie voor de werkdagen op de plantage en dat bij zulke temperaturen. Poe..
    Wat een uitdaging ieder weekend om weer iets nieuws te ontfekken en om overal weer nieuwe mensen te ontmoeten.
    Ik heb mijn computer definitief stuk en lees je verhaal en tik deze teactiedus op mn mobiel. Wat een gepriegel.
    Ik zie uit naar je vervolg, veel plezier down-under

• 26 November 2016 - 13:03

Ome Roelof:

Klein detail, maar het moet zijn: afstrepen van m’n bucketlist. Haha.

Verslag uit: Australië, Cairns

Tussenjaar: Backpacken in Australië en Azië.

In mijn laatste jaar VWO heb ik besloten het studeren een jaartje uit te stellen: Ik heb gekozen voor een tussenjaar.

Sinds de eindexamens ben ik veel aan het werk geweest om een prachtige reis te kunnen bekostigen. Ik wil namelijk graag gaan werken en reizen in Australië en vervolgens door middel van een stopover nog een periode backpacken in Azië.

Wat ik weet is het volgende:
- 27 september om 21:50 vlieg ik richting Sydney, met een overstap in Dubai en een stopover in Bangkok.
- Ik kom dus aan in Sydney en wil hier ruim een week verblijven om hierna een 'Outback-course' te volgen, vanzelfsprekend in de Outback van Australië.
- Na deze course ga ik op zoek naar werk, het liefst in de agrarische sector. Het werk wil ik een aantal weken tot 1 à 2 maand doen, om vervolgens van het verdiende geld weer verder te kunnen reizen.
- Na een bepaalde periode (rond het voorjaar in Nederland) hoop ik een mooi stuk van Australië gezien te hebben. De laatste maand in Australië zou ik willen werken om zo zonder financiële problemen de reis af te kunnen sluiten met backpacken in Azië.
- Vanaf Syndey vlieg ik naar Bangkok. Vanaf Bangkok moet ik op eigen houtje naar Singapore reizen om vanaf hier naar Nederland te vliegen.

Ik heb er erg veel zin in! :)