Work done, East coast here I am. - Reisverslag uit Mooloolaba, Australië van Bram Liezen - WaarBenJij.nu Work done, East coast here I am. - Reisverslag uit Mooloolaba, Australië van Bram Liezen - WaarBenJij.nu

Work done, East coast here I am.

Door: Bram Liezen

Blijf op de hoogte en volg Bram

16 Februari 2017 | Australië, Mooloolaba

Verslag:

Het is alweer een poos geleden sinds het laatste verslag. Ik probeer een samenvatting te geven van de laatste maand, die niet al te lang is... haha.

Op 12 januari was de laatste werkdag op de mangoboerderij. Het gevoel dat ik voelde toen ik weg reed was ongelofelijk. Eindelijk kon ik aan mijn reis beginnen waar ik me zo op had verheugd: De oostkust. Maar voordat ik kon beginnen met reizen moesten er nog even wat dingen geregeld worden, waaronder het verkopen van de auto. Ik had de auto al op het internet gezet en vele reacties binnen gekregen. Het verkopen van de auto was dan ook geen probleem en we konden er zelfs een leuk prijsje voor vangen. Om ons wat tijd te geven om de auto te verkopen had ik gepland om de eerste week rond Cairns te blijven hangen, wat nu pure relaxtijd was geworden, want de auto was al verkocht. Zo heb ik nog een uitstapje gemaakt naar Port Douglas, een relax dorpje ten noorden van Cairns waar een hele chille sfeer hangt. Cairns was een gave tijd. Veel gefeest om natuurlijk te vieren dat het werk klaar was. Een super tijd met leuke mensen hier gehad.

Op 23 Januari zijn we met de Greyhound bus naar Mission Beach gegaan. Het reizen begon nu echt. Mission Beach is klein, maar een mooi plaatsje aan de kust. Hier was vrij weinig te doen, dus hier 2 dagen weinig gedaan. Wat over het strand gewandeld en genoten van het mooie weer (overal is het mooi weer trouwens).

Op 25 januari vertrokken we van Mission Beach naar Townsville om vanaf hier op 30 januari richting Magnetic Island te gaan. Townsville is een mooie stad met een grote berg precies in het midden van de stad. 26 januari is een speciale dag in Australië. Dit is Australia Day, de nationale feestdag. Wat vergelijkbaar met koningsdag in Nederland. Op de mangofarm had ik wat Australische vrienden gemaakt die studeren in Townsville. Ze nodigde ons uit om op Australia Day bij ze komen feesten. Zo’n uitnodiging sla ik natuurlijk niet af. We werden opgehaald vanuit het stadscentrum en gingen richtig het huis van iemand in de vriendengroep van de jongens die ik ken. Er zaten al zo’n 15 anderen op het balkon gezellig te feesten en alcohol te drinken. Uiteraard hebben we even goed meegedaan. Op deze dag wordt er een top 100 van favoriete songs in Australië afgespeeld. De triple J top 100. Het was een super leuke ervaring om deze dag door te brengen met allemaal echte ‘Aussies’. Vervolgens hadden we nog 3 dagen totdat we naar Magnetic Island gingen, een eiland voor de kust van Townsville. Zo hebben we de berg in het midden van het centrum van Townsville voor zonsopgang opgewandeld en vanaf hier zonsopgang over de stad bezichtigd. Op 30 januari gingen we met de ferrry richting Magnetic Island. Het hostel daar leek wel een resort. Er waren allemaal huisjes, meer grote hutten, die slaapkamers voorstelden. Op de ferry naar het eiland ontmoette ik wat mensen waarmee ik dag doorbracht. Zo is er was er een hike op het eiland, de forts hike, waarbij je een berg oploopt om allemaal bunkers uit de Tweede Wereldoorlog te bezoeken. Én tijdens de hike was er een grote kans om koala’s in het wild te spotten. Helaas heb ik er geen gezien, maar desondanks was het een mooie wandeling met gave uitzichten. De tweede dag op het eiland regende het de hele dag. We hadden een kamer met gezellige mensen, waaronder een Engels koppel. Omdat het regende en aangezien ik films bij me had (Thanks voor dat Erwin), hebben we een film gekeken. ’s Avonds was er een groot feest, daar met de kamergenoten naartoe geweest, wat ontzettend leuk was. De volgende dag er helaas wel vroeg uit om uit te checken en de reis te vervolgen.

Ik ging op 1 februari richting Airlie Beach om daar een 3 daagse zeiltrip naar de Whitsunday Islands te maken. Ik had eerst een hostel voor 2 nachten in Airllie Beach, wat een leuke plaats is. Niet erg groot, maar er hangt een gezellige en knusse sfeer. Op 3 februari moesten we vroeg in de haven zijn om met de zeilboot mee te gaan. Ik deed deze zeiltocht met de zeilboot Apollo, een oude wedstrijd boot. Ik had voor deze boot gekozen omdat er een duik bij zat, wat natuurlijk wel erg aantrekkelijk klinkt aangezien de whitsundays nog steeds Great Barrier Reef is. Tijdens deze 3 daagse tocht hebben we veel gesnorkeld, veel gezeild rondom mooie eilanden en gedoken. Maar het hoogte punt was toch wel het bezoek aan Whitehaven Beach. Whitehaven Beach is een van de witste stranden ter wereld. Het was echt ongelofelijk mooi om te zien. Het was echt een plaatje. Verder tijdens deze tocht ongelofelijk veel mooie vissen in het water gezien en het weer was super mooi. Al met al dus een zeer geslaagde trip.

Na de Whitsundays, op 6 februari, zou ik gaan skydiven. We werden opgepikt en naar het vliegveld gebracht. Maar het weer deze dag was niet zo fantastisch. Het miezerde wat en het was erg bewolkt. Op het vliegveld moesten we een poosje wachten en uiteindelijk was het zover, we konden het vliegtuig in. Ik zat naast de deur en zou als eerste gaan. Het was echt mooi om vanuit het vliegtuig de Whitsunday Islands te zien. Eenmaal op de juiste hoogte (15000 ft) besloten de instructeurs niet te springen omdat de wolken te dicht en dik waren waardoor het te nat zou zijn. We gingen dus weer landen. Helaas, maar goed. De volgende dag was er een nieuwe kans. Het weer de volgende dag leek goed te zijn, maar er was redelijk veel wind. Uiteindelijk werd ik gebeld dat het vandaag ook niet door ging. Ik moest naar het kantoor komen en kreeg mijn voucher terug en kon het inplannen op een andere locatie. Nu ga ik skydiven op 27 februari in Byron Bay. Elk nadeel heeft zo zijn voordeel, want ik heb wel even mooi een gratis vliegtuigtochtje gehad boven de mooiste eilanden van de wereld, én boven het Great barrier reef.

Op de nacht van 7/8 februari vervolgde ik mijn reis richting Agnes Water, ook wel ‘Town of 1770’. De plaats waar James Cook zijn boot in 1770 als eerste aanlegde in Australië. Dit plaatsje staat bekend als meest noordelijke locatie waar gesurft kan worden. Omdat meer noordelijk het Great barrier reef de golven blokt. Ik had dan ook al de surfvoorspellingen in de gaten gehouden en de golven bleken hoog te zijn, minstens 2 meter. Ik had 2 dagen in Agnes Water, beide dagen hier goed benut om te surfen. Na 2 dagen had ik voor eerst wel weer even genoeg zoutwater binnenkregen.

Op 10 februari gingen we richting Rainbow Beach, om vanaf hier op 11 februari een 3 daagse tour op Fraser Island te maken. Fraser Island was ongelofelijk gaaf. De Aboriginal naam is K’Gari, wat paradijs betekent, en dat was het ook. Het is een bijna onbewoond eiland van meer 100 kilometer lang. Ook is het daarmee één van de grootste zandeilanden in de wereld. De enige manier op je verplaatsen op het eiland is met 4x4’s over het strand of mulle zandwegen dwars over het eiland. Helaas mocht ik niet in de SUV’s rijden omdat je daarvoor 21 moet zijn wegens verzekering kwesties. Desondanks was ernaast zitten toch super gaaf. We hebben hier allerlei gave plekken op het eiland bezocht, waaronder super mooie meren. Lake Wabby en Lake Mckenzie bijvoorbeeld. Lake Mckenzie was super mooi. Het water was zo helder blauw met een mooi wit strand. Zoiets zou je nooit verwachten op het midden van een eiland. Verder zijn we nog naar een Creek geweest waar het water zo schoon is dat het kunt drinken. Ook zijn we naar een enorm schipbreuk en mooie uitkijkpunten geweest, zoals Indian Head. Eén ding wat helaas niet kon op Fraser Island was zwemmen in de zee. Mede door de sterke stroming en alle haaien die daar voor de kust zwemmen is het serieus gevaarlijk om daar te zwemmen. ’s Avonds gingen we beide keren weer terug naar de camping, daar was een grote plaats met allemaal tenten voor ons gereserveerd, om hier de nacht door te brengen. Hier was het natuurlijk erg gezellig en na 11 uur gingen we richting het strand om het feesten daar voort te zetten.

Op 14 februari vervolgde ik mijn reis van Rainbow Beach naar Noosa. Ik had Noosa geboekt voor 2 nachten. Noosa is erg dichtbij de Everglades van Australië. Op 15 februari heb ik hier een tocht naar de everglades gemaakt. Het was een dagtocht, waarbij ik ging kanoën. Er zat een heerlijke bbq-lunch bij in. En de omgeving was super mooi. Al met al een super dag dus.

Vandaag 16 februari vertrokken we van Noosa richting de Sunshine Coast, naar Mooloolaba. Dit is een erg mooie grote uitgestrekte stad waar gesurft kan worden. Dit staat dan dus ook in de planning voor morgen, want al het zoute water dat ik binnen had gekregen van de laatste keer is (hopelijk) mijn lichaam alweer uit. Vandaag staat er niet zo veel in de planning, wat relaxen en de stad verkennen. Het weer is in iedergeval (zoals bijna altijd) super! :)

Voor de komende weken staat er dit op de planning, een mooi vooruitzicht om heerlijk te genieten overal:
18 februari: Richting Brisbane voor 2 nachten.
20 februari: Richting Surfers Paradise voor 1 nacht.
21 februari: Richting Gold Coast (Coolangatta) voor 2 nachten. Hopelijk hier surfen.
23 februari: Richting Byron Bay voor 5 nachten. Hier ga ik kayaking op zee met dolfijnen. Een dagtrip naar Nimbin en hier is de Skydive. Verder hier veel surfen hopelijk. 

Daarna in ieder geval verder naar het zuiden, maar niks staat hiervoor nog gepland. Het is echt een ongelofelijk mooi land en geniet elke dag van al het moois wat hier is.

Groetjes vanuit het mooie Australië.

Verslag uit: Australië, Mooloolaba

Tussenjaar: Backpacken in Australië en Azië.

In mijn laatste jaar VWO heb ik besloten het studeren een jaartje uit te stellen: Ik heb gekozen voor een tussenjaar.

Sinds de eindexamens ben ik veel aan het werk geweest om een prachtige reis te kunnen bekostigen. Ik wil namelijk graag gaan werken en reizen in Australië en vervolgens door middel van een stopover nog een periode backpacken in Azië.

Wat ik weet is het volgende:
- 27 september om 21:50 vlieg ik richting Sydney, met een overstap in Dubai en een stopover in Bangkok.
- Ik kom dus aan in Sydney en wil hier ruim een week verblijven om hierna een 'Outback-course' te volgen, vanzelfsprekend in de Outback van Australië.
- Na deze course ga ik op zoek naar werk, het liefst in de agrarische sector. Het werk wil ik een aantal weken tot 1 à 2 maand doen, om vervolgens van het verdiende geld weer verder te kunnen reizen.
- Na een bepaalde periode (rond het voorjaar in Nederland) hoop ik een mooi stuk van Australië gezien te hebben. De laatste maand in Australië zou ik willen werken om zo zonder financiële problemen de reis af te kunnen sluiten met backpacken in Azië.
- Vanaf Syndey vlieg ik naar Bangkok. Vanaf Bangkok moet ik op eigen houtje naar Singapore reizen om vanaf hier naar Nederland te vliegen.

Ik heb er erg veel zin in! :)